Asentoanalyysi

Kärsitkö jatkuvista kivuista vaikka liikut säännöllisesti? Olemme rangan asentoon ja koko kehonhallintaan erikoistuneita fysioterapian ammattilaisia. Jos pidät huolta kunnostasi säännöllisesti ja silti kärsit jatkuvista kivuista tai niska-hartiaseutusi kipeytyy, voi asentosi olla koko ajan huomaamattasi vinossa. Harjoittelusi virheasennossa aiheuttaa lisää kipua, eikä poista sitä! Oletko virheasennossa?

Mistä virheasennot syntyvät?

Lapsi voi kasvaa pituutta toispuoleisesti, jolloin vino selkärangan asento lähtee kehittymään nuorena. Vaikka toinen puoli vartaloa kasvaisikin perässä, voi virheasento muuttua tavaksi jo nopeasti eikä toisen puoliskon kasvaminen korjaakaan virheasentoa pois.

Lapsilla voi olla jalkojen pahoja virheasentoja (esim. varpaat sisäänpäin, polvet yhdessä), jotka eivät välttämättä korjaannu lapsen kasvaessa.

Kipu on yleinen virheasennon aiheuttaja. Jos hiiri saa labyrintissä oikealta sähköiskun ja vasemmalta ruokaa, se ei montaa kertaa käänny oikealle. Kääntyminen vasemmalle jää tavaksi vaikka sähköisku poistetaankin. Työasento jättää helposti jälkensä kehoomme. Konttoristin ”niskakyhmy” on jokaiselle tuttu asia! Mistä tapamme syntyvät? Kuka siihen osaa vastata?

Kuka hyötyy asentoanalyysistä?

Asentoanalyysistä hyötyvät kaikki omasta hyvästä asennostaan kiinnostuneet, metodi sopii ”vauvasta vaariin”. Kyse on asennon hallinnasta ja tukemisesta syvillä lihaksilla. Ensin täytyy tietää oma virheasento ja saada harjoitteet kuinka nikamiin, niveliin sekä luihin voi vaikuttaa. Usein jo yksi käyntikerta asentoanalyysissä auttaa.

Itse olen harjoitteillani saanut suuret vaivaisenluut pois sekä länkisääret ojentumaan kertoo fysioterapeutti Tiina Suikki. Asentoanalyysi on hyvä apu niin tekniikkaansa kuntoon hioville huippu-urheilijoille kuin jokapäiväisestä päivästään selviäville kipupotilaille, tai vain niille jotka ovat kiinnostuneita siitä olenko minä vieheasennossa.

Tiedätkö Sinä minkälaisessa asennossa Sinun kehosi on, tai teetkö Sinä oikeassa asennossa kävelyn, istumisen tai onko kehosi oikeassa asennossa kun treenaat sitä?